El Centre del Pràcticum

Can Peixauet és un institut que es troba situat a la població de Santa Coloma de Gramenet, concretament al barri Riu Sud del districte IV de la localitat (Figura 1). 


Figura 1
Situació de l'institut de Can Peixauet

L'adreça del centre és Carrer Mossen Jacint Verdaguer 10-12, 08923 Sta. Coloma de Gramenet. Si es vol contactar amb l'institut es pot fer per telèfon 93 466 5050 o per correu electrònic, mitjançant l'adreça electrònica "a8059329@xtec.cat"

Respecte a l'accés amb transport públic, es pot arribar al centre amb el metro,  Línia 1, parada "Santa Coloma", i Línia 9, parada "Can Peixauet", i amb autobús: al costat mateix de l'institut hi ha una parada d'autobusos metropolitans (B-30, B-31, 42, B-19, B-16, 35).
 
Per entendre la realitat del centre, és necessari realitzar una breu retrospectiva demogràfica de la població on es troba. A Santa Coloma de Gramenenet, entre els anys 2000 i 2010, la població de nacionalitat estrangera del municipi ha augmentat sostingudament. Aquesta evolució demogràfica queda palesa en el fet de que avui en dia gairebé un de cada quatre habitants del municipi sigui de nacionalitat estrangera (23,8%) mentre que l’any 2000 tot just aquest col·lectiu representava el 2,3%. 
 
Tanmateix, entre la població nascuda a l’Estat Espanyol, els nascuts a Catalunya representen més de la meitat de la població total, mentre que els habitants procedents de la resta de l’Estat, grup que representa majoritàriament la immigració arribada a la segona meitat del segle XX, correspon a un 28%. D’aquest darrer grup cal destacar els nascuts a Andalusia (amb Jaén i Còrdova al capdavant), que representen una cinquena part de la població. Finalment, també té notorietat la població nascuda a Extremadura, les dues Castelles, Galícia i Aragó, seguides encara de Múrcia i el País Valencià.

Les aules de l’institut són un reflex d’aquesta diversitat demogràfica i és per aquest motiu que el centre (Figura 2) defensa una educació pluralista i integradora.

Figura 2
L'institut Can Peixauet

El centre compta amb 58 professors i 583 alumnes, obtenint-se una ràtio professor-alumnes de 10,54. Els alumnes es troben distribuïts en 4 línies pels estudis d’educació secundària obligatòria (464 alumnes), desdoblades en 5 grups per 1r i 2n curs. En quant al batxillerat (119 alumnes), l’institut ofereix les modalitats d’humanitats i ciències socials, i de ciències i tecnologia, distribuïdes en dues línies.

L'organigrama del centre es resumeix en la figura següent (Figura 3):


 Figura 3
Organigrama de Can Peixauet

Pel que fa a les dades acadèmiques, els alumnes que van promocionar el curs 2010-2011 van ser 89% a 1r d'ESO, 93% a 2n d'ESO i 81 a 3r d'ESO. En quant als alumnes que van aconseguir el graduat en ESO i van passar a 1r Batxillerat van ser el 67,83%.

Si es concreten aquestes dades en les assignatures de ciències, es troba que a 1r ESO el 87,3% dels alumnes van aprovar les Ciències Naturals, a 2n d'ESO el 78,81% i a 3r d'ESO el percentatge va disminuir a només un 51,73 d'aprovats. Curiosament, aquests resultats són molt semblants als resultats de l'assignatura de matemàtiques que compta amb 80,67%, 75,42% i 57,14% i per a 1r, 2n i 3r d'ESO respectivament. 

A 4t d'ESO, la Física i Química compta amb un 83,33% d'aprovats, mentre que els aprovats en  Biologia són un 70,21%. En aquest cas, els aprovats en matemàtiques disminueixen fins a un 56,52%.

El número 19 de la revista publicada pel centre "Can Peixauet Directe" resumeix la història, les línies de treball que es volen seguir, les activitats i els aspectes pedagògics i organitzatius del centre: 






El centre forma part del pla educatiu d'entorn de l'ajuntament de Santa Coloma de Gramenet. Els principis d'aquest pla són, a grans trets, els següents:
  • Coresponsabilització i implicació de tots els agents educatius que hi intervenen, amb el lideratge educatiu dels centres i el lideratge institucional de l’Ajuntament.
  • Participació i coordinació de tots els actors que intervenen en el procés educatiu.
  • Confiança, diàleg i consens com a instruments bàsics per al treball en xarxa.
  • Descentralització per incentivar i promoure iniciatives locals que permetin assolir els objectius i facin que els seus agents educatius s’hi sentin vinculats i identificats.
  • Innovació i qualitat educativa per ajustar les respostes als nous reptes educatius.
  • Cofinançament per part de les administracions implicades.
  • Sostenibilitat: per garantir la pervivència de les actuacions necessàries per aconseguir la continuïtat i coherència educatives, mitjançant l’optimització de recursos i amb la participació i la implicació de tot el teixit social.
Font: Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet.

Per consultar-los més detalladament es pot utilitzar aquest enllaç.


Dintre d'aquest pla d'entorn l'institut ha reprès el contacte amb les escoles de primària que aporten alumnes al centre després d'aquesta etapa. El centre realitza una sèrie de jornades de portes obertes per a aquests estudiants de primària que estan finalitzant i els convida a veure l'institut en acció un dia lectiu. A més, també realitza una jornada perquè els pares d'aquests alumnes considerin l'oferta educativa que proposa lel centre.


Per conèixer la realitat del traspàs de primària a secundària, es va realitzar una entrevista amb la Marisa Hernàndez, cap d'estudis del col·legi d'educació primària Fray Luis de León de Santa Coloma. 





D'altra banda, els objectius i activitats del centre es recullen en el Pla Anual. Aquest document proposa com a objectius generals pel curs 2011-2012 la millora dels reultats educatius i la cohesió social. També marca les directrius a seguir per tal d'atendre a la diversitat i impulsar el pla d'acció tutorial imprenscindible per a assolir els objectius generals. El document següent, resumeix els objectius i les directrius d'aquest pla. Cal comentar que el Projecte Educatiu de Centre, també està recollit en el Pla Anual.




També cal comentar que el centre ha engegat diversos projectes interessants. Entre ells:

- Projecte "No canviïs de canal": Intenta potenciar i desenvolupar les competències comunicativa i audiovisual de l'alumnat. Vol promoure l'ús de les noves tecnologies en la dinàmica escolar i tutorial per millorar els resultats acadèmics i d'integració de l'alumnat.

- Projecte "Espanyol per a estrangers": La seva finalitat és la millora del coneixement de la llengua castellana per a alumnes estrangers aplicant un enfocament didàctic específic per a l'aprenentatge d'una segona llengua. S'utilitza el programa Eureka de la Universitat Alcalá de Henares.

- Projecte Pla de lectura per a 1r ESO: Les finalitats són fomentar l'hàbit lector i el gust per la lectura, facilitar el de les competències comunicativa i lingüística. Per fer això cada aula grup compta amb 40/50 llibres en català, català fàcil, castellà i anglès per fer sessions lectores.

- Projecte "Revista Can Peixauet Directe": La finalitat és difundir de forma interna i externa les activitats que es duen a terme a l'institut i involucrar, així, els alumnes i les famílies en la vida quotidiana de l'institut.


Finalment, cal dir que el centre proporciona un Document de Benvinguda als nous professors on resumeix breument la distribució dels espais (4 plantes amb 26 aules, 3 laboratoris i 1 taller de tecnologia, a més dels espais per tutories, departaments didàctics, sala de professors, Unitat de Suport d'Educació Especial, etc.), calendari amb dates clau, les normés bàsiques de convivència, instruccions sobre actuacions davant de conflictes i comportament disruptius, directrius d'actuació dels professors de guàrdia, control d'assistència de l'alumnat, comunicació de sortides extraescolars, noms dels tutors i el protocol d'absentisme i situacuins de risc social.